SEO er en af vejene til mere trafik

SEO kan give dig flere kunder og relevante besøgende på dit website.

Når du bruger en søgetjeneste, vil du i store træk se to slags resultater:

  • SEO: Organiske søgeresultater – og dermed “gratis” trafik.
  • SEM: Betalte annoncer såsom Google AdWords

I Danmark er det normalt implicit tale om fokus på optimering til Google, da denne er den langt mest anvendte. Der findes også andre søgetjenester såsom Bing, Facebook og YouTube. Sidstnævnte er i øvrigt ejet af Google.

Fordele ved SEO og SEM

En af de helt store fordele ved markedsføring via søgemaskiner, er at det kan gøres meget målrettet – også i form af timing, da dine potentielle kunder aktivt og målrettet søger efter information, priser og muligheder for køb af konsulentydelser og produkter. Deres opmærksomhed kan forventes at være mere målrettet på hvad du vil markedsføre – end hvis de eksempelvis er i gang med at holde sig opdateret med hvad der sker for vennerne på Facebook. Dermed ikke sagt, at markedsføring i Google er bedre og mere lukrativt end Facebook-annoncering. Det er ikke nødvendigvis tilfældet.

Måske er dit produkt et af dem, som kunden først laver indledende research på, før de går i gang med overhovedet at overveje at træffe købsbeslutninger. Dit produkt opfattes derfor som et investeringskøb, hvor der søges baggrundsviden først og hvor tillid til dig som sælger også har større relevans end end ved et impulskøb. Dette er en fantastisk mulighed for at fange dine kunder allerede tidligt i indkøbsprocesssen. Det kan du gøre ved at guide dem bedst muligt i deres problemstillinger og være synlig på relevante søgninger på disse.

Ulempen er, at det er tidskrævende at lave godt og kvalificeret indhold og lave research på dette – samt evt også at skaffe nok og gode links til det, hvis konkurrencen er hård. Denne form for markedsføring må ses som en mere langsitet indsats.

SEO er en forkortelse af det engelske udtryk “Search Engine Optimization. På dansk også kaldet søgemaskineoptimering. SEO er en del af markedsføring på søgemaskiner. Den mest anvendte søgemaskine i Danmark er Google. Af andre søgemaskiner kan blandt andet nævnes Bing. SEO er den del af SEM (Search Engine Marketing).

Det drejer sig ikke altid kun om placeringer på få søgeord, men også at finde frem til flere relevante søgninger, der kan skabe trafik til din hjemmeside.

Med SEO får du altså besøgende fra blandt andet Googles organiske søgeresultater. Dvs dem, hvor du ikke betaler per klik fra Google Adsense.

Der findes flere forskellige discipliner indenfor SEO.

 

Hvad er søgemaskineoptimering (SEO)?

I hovedtræk består søgemaskineoptimering af disse elementer:

– Den tekniske måde din hjemmeside er bygget op på
– Indhold i form af tekst, billeder og video
– Links internt på din hjemmeside
– Linkbuilding fra andre hjemmesider

Hvordan får jeg et reelt billede af min placering i Google?

Som du muligvis ved, så får du ikke altid et reelt billede af din placering i Google fordi Google har gemt din søgehistorik. Har du således besøgt dit website nogle gange kan du få det indtryk at du ligger i toppen i Google uden du dog er det hos andre Google-brugere.

Her kommer to metoder afhængigt af om du bruger browseren Google Chrome eller Firefox:

Når du bruger Google Chrome kan du taste disse taster ned “Ctrl” og “Shift”. Imens du holder dem nede, trykker du på “N”. Du vil da få et vindue op med anonym browsing. Oppe i adressefeltet taster du selvfølgelig Google.dk eller Google.com. Du kan nu søge efter det ord du vil kende din placering på.

Hvis du bruger Firefox, er fremgangsmåden den samme, bortset fra at “N” skal være “P” i stedet. Du vil dernæst få blive spurgt om du ønsker at starte privat browsing. Klik da på “Start Privat browsing”.

Tips til når du vil hyre et SEO-bureau eller en SEO-konsulent

Der kan være forskellige måder at hyre professionel hjælp til SEO – og dette er vigtigt at aftale med din SEO-konsulent.

Har du eksempelvis et allerede etableret website og adgang til fast tilknyttede tekstforfattere og webudviklere, vil det måske være mest relevant blot at få hjælp til SEO i form af en SEO-rapport med analyse af hvilke tiltag I selv kan og vil udføre for at få jeres website optimeret.

Hvis ressourcer i form af tid til at sætte sig ind i teknik og formidling i form af video og tekster, kan det være SEO-konsultent, som sørger for dette.

Hvis du vil hyre hjælp til SEO, er det en god idé at gøre dig tanker om hvor meget af arbejdet du selv kan og vil kunne udføre. Dette kan være en rigtigt god idé at få aftalt med din SEO-konsulent.

Af tidligere erfaring, har jeg som SEO-konsulent prøvet at blive spurgt af kunden hvad jeg vil gøre – og dermed givet et oprids, hvor det så viste sig at kunden selv valgte at udføre dette. I et sådant tilfælde, var det kritisk at hver ting blev gjort skridt for skridt rigtigt. Så i et forsøg på for kunden at spare penge, måtte jeg i gang med mange timers akut oprydningsarbejde.

Med den erfaring i bagagen, ved jeg at kommunikation mellem køber af SEO-ydelser og konsulent er vigtigt mht hvilken rolle kunden kan og vil tage – og hvilken SEO-konsulenten skal tage.

Du bør også være opmærksom på hvilket system din hjemmeside eller webshop er bygget på – og om denne er SEO-mæssigt basalt teknisk i orden og klar. Det at dit webbureau fortæller de har forstand på SEO, er desværre ikke sandt i størstedelen af tilfældene. En dygtig SEO-konsulent vil dog oftest kunne se hvilket system du har, blot ved at se på dit site – og kende problemerne og evt hvordan det også i praksis løses ved de enkelte systemer.