Oktoberfest med SEO

Jeg så lige en video delt på Google+ fra SEOktober-festen som er en lille hård international kerne af SEO-folk der har fået den supergode idé at holde Oktoberfest i Munchen sammen. En af deltagerne i mit netværk fra Google+ var med og jeg kan se det samme er tilfældet med en af mine amerikanske Facebookvenner.

SEOktoberfest 2012 – 5 Years Anniversary from Mike Ruebesam on Vimeo.

Jeg lavede min første hjemmeside i 1995. Lavede den første firmahjemmeside omkring 1999-2000. Der fik den i øvrigt fuld gas med både frames og Macromedia Flash, som det hed dengang. Jeg havde også læst lidt om SEO-optimering i en gratis bog jeg mener var af Torbjørn Flensted, og gjort lidt i det før jeg blev aktiv på iværksætterportalen Amino. Der anede jeg egentligt bare ikke hvor omfattende SEO-faget egentligt er. Den dag i dag ser jeg stadigvæk folk der seriøst mener at de har kendskab til SEO og vil sælge det, selvom de endda har lavet en seriøs omgang duplikeret indhold. Duplikeret indhold (også kaldet Duplicate Content) er noget der virkeligt kan trække et website ned. Det opstår af forskellige grunde. Nogle ting er pga systemet automatisk laver det, andre er pga folk copy/paster tekster fra et site til et andet. Nå men forleden så jeg en mand på Amino, der copy/pastet en hel sides tekst fra sin LinkedIn-profil og over til sin Amino Bizz-profil. Jeg fandt ud af det da jeg var nysgerrig efter at se hans Amino Bizz-profil, og da den var på engelsk fik jeg straks på fornemmelsen at det var genbrug af tekst fra et andet sted. Kørte den igennem CopyScape.com og ganske rigtigt havde han selv skabt Duplicate Content. Jeg fortalte ham det selvfølgelig, men det reagerede han ikke på. Det jeg så blev lidt overrasket over, var at han så meldte sig i en tråd, hvor folk efterspurgte SEO-eksperter – og at han meldte sig som en. Det er virkeligt SEO-basics vi er ude i her.

Da jeg først blev aktiv på Amino var den 4. marts 2011, fik jeg øjnene op for at der var meget mere i det end jeg oprindeligt troede. Mikkel DeMib og Thomas Rosenstand har begge skrevet SEO-bøger, men jeg havde ikke umiddelbart råd til dem. Da så DeMib gav et særligt tilbud på sin bog SEO 2.0 i debatforummet Amino, slog jeg til. Jeg bestilte SEO 2.0 den 28. marts, 2011 og modtog den vist dagen efter. Den var godt nok stor og det virkede ret overvældende. Hvor skulle jeg starte? Jeg havde så også en masse andet stof jeg var nødt til at læse. Inden jeg fik læst SEO 2.0 færdigt købte jeg SEO-Lex, og den var meget mere spiselig for mig på det tidspunkt. Jeg blev så bidt af faget og meldte mig også ind i det tidligere E-University, som ikke må hedde det mere – men nu i stedet hedder E-Universe. Det er et dansk betalingsforum, hvor du lærer de bedste SEO-tricks. Den del har jeg engang skrevet lidt om her.

Jeg blev så lidt træt af jagten efter links-delen af SEO, som jeg nok gjorde lidt rigeligt i. Det virkede jo på ingen måde værdiskabende i sig selv. Var pludselig i toppen på ret hårde søgeord, men ikke fået lavet en fed hjemmeside. Det har jeg stadigvæk ikke, men er faktisk i gang med en nu. Dog er det et standardtemplate jeg har justeret så jeg er fri for at arbejde mere med de tekniske ting, som JavaScript, Responsivt webdesign etc. Jeg kan så fokusere på at få det til at se superfedt ud – og ikke mindst at forsøge at se hjemmesiden fra en potentiel kundes perspektiv. Da Google så en dag i 2012 bød os alle en “Pingvin-opdatering”, blev jeg virkeligt bare i time-out-mode mht SEO. Det interesser mig ikke at lave SEO-tests af hvad der virker og ikke virker. Jeg vil bare læse hvad der virker, og selvfølgelig få praktisk erfaring.

Nu kan jeg så se at en del hjemmesideejere ikke har det samme “problem” som jeg har haft. De har simpelthen Duplicate Content en masse. Også i større omfang end jeg havde forestillet mig. Den del synes jeg så er en sjov udfordring. En anden ny udfordring mht SEO er at det med links pludselig er langt mere strategisk, og det er jo spændende.

Vejen til Oktoberfest 2013 er opad i Google
Vejen til Oktoberfest 2013 er opad i Google. Her et søgeresultat fra søgningen “professionelle hjemmesider”.

I dag har der været meget omtale om AuthorRank, som de fleste af os, der interesserer os for SEO godt vidste. Når man Googler efter os, har vi jo et billede af os selv i søgeresultaterne. Jeg har ikke fået sat billede fra de enkelte madopskrifter fra min madblog Madfeber.dk endnu.

Jeg burde jo nok skrive om noget seriøst og interessant for at oppe min AuthorRank, men det bliver ikke i dag. Fik bare lige en mental rejse igennem de mange ting, der er sket siden jeg begyndte at interessere mig for SEO. Jeg vandt i øvrigt også en Amino SEO-konkurrence på et tidspunkt. Og nu sad jeg så og kiggede på en video fra SEOktoberfest,  2012. Kan mærke et lille gran af håb om at være med i 2013 selvom jeg kun er en almindelig dødelig SEO-dilettant, der bor i Aalborg,  men derfor kan jeg jo godt tage med til München i år alligevel. Arrangør: Oktoberfest i München, 2013, Bohemian Tours.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *