Må jeg “låne” billeder og tekster jeg har fundet på nettet?

At låne billeder og tekster på nettet er gambling med dårlige odds.At “låne” billeder og tekster på nettet er gambling med dårlige odds.

Når det gælder krænkelser af copyrights, så jeg ser jeg tit og i stor stil at der bliver delt “lånte” billeder og tekster på eksempelvis Facebook. Oftest uden copyright-indehaveren på nogensomhelst måder er blevet spurgt eller informeret om brugen. Jeg skriver ikke det her indlæg for at moralprædike. Jeg har såmænd selv gjort mig skyld i at overtræde copyrights dengang jeg lavede en af mine første hjemmesider. Det skyldtes såmænd uvidenhed dengang. Det tror jeg også er tilfældet for de fleste, der gør det i dag. Jeg har heller ikke hørt om nogen på Facebook, der kom i klemme pga overtrædelse af copyrights, men det kan være du har?

Der hvor den generelle uvidenhed om dette går galt er når eksempelvis nye webshop-ejere går i gang med at åbne en webshop. I dag er det jo muligt at åbne en webshop til meget få penge, da der endda findes en god række gratis webshopsystemer. En lille liste af webshop-systemer, der kan fåes i gratis-versioner:

  • WooCommerce
  • Magento
  • Prestashop
  • uCommerce

Selvom der findes gratis versioner, kan det dog koste en del tid og penge i form af plugins, temaer og tilpasninger at få en webshop op at køre så den fremstår professionelt. Det er så her en del går galt i byen ved at “låne” billeder og tekster fra andre hjemmesider. Det kan jo virke som den nemmeste, hurtigste og bedste løsning. Virkeligheden er bare en anden.

Når der er professionelle produktfotos og salgstekster, er der helt sikkert nogen, der enten selv har arbejdet hårdt på at blive dygtige fotografer eller skribenter. Eller også har de betalt sig fra det. Konsekvensen af at låne billeder og tekster er at du risikerer at nogen opdager det – og i bedste fald skriver til dig og beklager sig. Der er stor sandsynlighed for at du også får tilsendt en faktura, som typisk overgår prisen på at anskaffe egne billeder og tekster.

Hvis du kopierer tekster får du med stor sandsynlighed også et andet stort problem: Det kan gå stærkt udover din synlighed i Google.

Hvis søgemaskiner såsom Google allerede har fundet teksten et andet sted på nettet, kan de vælge at tolke din webshop som irrelevant at vise i Google. Det vil sige at de enten sørger for at den er langt nede i søgeresultaterne – eller slet ikke er der.

Du kan i værste fald også risikere at skade den, du kopierer teksterne fra – og at dem du skader er opmærksomme på problemet.

Et andet skræmmebillede, hvis du er ligeglad med store regninger: En blogger ved navn Kasper Bergholt, havde lavet en gennemarbejdet og velformuleret opskrift på “Confit de Canard” på sin madblog. Den havde fået en rigtigt flot placering Google på søgeord såsom “Confit de Canard”. En dag opdagede han dog at denne forsvandt i Google. Du kan læse hans historie om dette på hans madblog <a href=”http://bergholt.net/gastronomi/nordjyske-medier” target=”_blank”>Bergholt.net</a>. Historien blev også omtalt af nogle af Danmarks mest anerkendte SEO-folk, da det jo havde en SEO-mæssig vinkel.

Få flere tips til ophavsretskrænkelser her: Et overblik over ressourcer på Amino.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *