5 råd til drift af webshop

Indlægget er skrevet af Morten Kristensen, som til daglig blandt andet driver Customfit.eu og Cosmos-Co.eu. Begge shops beskæftiger sig med områder, som har min passion. Men nok om mig.

Artiklen tager udgangspunkt i webshops i niveauet under giganterne, så som Smartguy, Wupti mm, hvor der er helt andre budgetter at arbejde med. Derfor har de heller ikke samme likvide begrænsninger, som mange mindre shops har.

1. Begræns dig

Det her råd, er der nogen, som vil være enige i, mens andre vil være direkte uenige. Med mindre man sælger varer kun på dealsites, så er mit råd, at man begrænser sortimentet til det nødvendige eller til et afgrænset antal varetyper, og bliver ekspert indenfor det område. At begrænse sig er ikke en dårlig ting, tværtimod. Med et mindre smallere sortiment, som kan være meget dybt, får du mulighed for virkelig at dele ud af viden, som kommer kunderne til gavn. Hvor handler kunderne? På shops der har en masse produkter, men kun standardtekster eller meget lidt informative tekster, eller på shops som er fyldt med info, guides, råd, til og hjælp? Du kender godt svaret, og du bør tænke dette ind i din forretning, hvis du vil overleve i fremtiden. For de store giganter spiller med pengemusklerne, og de små som vil overleve, må spille på viden og god kundeservice, forstået på den måde, at der sidder kompetente medarbejdere, som har en meget dyb viden indenfor området. Hvor smalt dit sortiment skal være, det ved du bedst selv. Men husk det gamle råd, 80/20!

2. Optimer mod kunderne ikke Google!

De fleste SEO folk vil sikkert komme efter mig på dette punkt, men jeg mener det seriøst. Hvor er det belastende at besøge en webshop, hvor 50% af forsiden er tekst. Mig bekendt er forsiden der, hvor du skal sælge til kunden, eller i det mindste overbevise kunden om, at de skal blive på siden. Skriv derfor kun ting på forsiden, som du helt ærligt selv ville læse. Ingen gider læse en roman på forsiden om alt muligt ligegyldigt, især ikke om produkter, som ikke har interessen. Og så kan det godt være, at du ikke bliver nummer 1 på Google med forsiden, men så må du ligesom gøre din produktside god nok til, at den kan blive nummer 1. For der kan du fylde alt det tekst og info ind, som du vil. Det er målrettet kunden, og ja Google kan ligeledes lide det. Er du i tvivl om, hvornår der er for meget tekst, så er her et lille tip. Besøg en webshop i en branche, som du ikke har den store viden indenfor. Begynd derefter at læse tekster på forsiden, under produkterne osv. Blev du klogere? Hvis ikke er teksten tom snik snak, og det er kun til for Googles skyld! Imerco.dk er et godt eksempel på en side, uden det store tekst på forsiden, men som stadig ranker godt på undersiderne.

3. Kig ud over landegrænserne

Sidder du i Danmark, hvilket du sikkert gør, så er dette punkt lidt problematisk pga de høje fragtpriser. Men globaliseringen har overtaget i denne verden, og det kan du udnytte kommercielt. At sælge til andre markeder er en smart ide, fordi du får mere salg, og du kan bidrage med noget nyt. Alle kigger automatisk mod Sverige, når de vil sælge udenfor Danmarks grænser. Men det er ikke absolut den bedste vej at kigge. Markeder som Norge, Finland og Holland er i mange tilfælde meget mere interessante og knap så konkurrence præget. Derfor undersøg mulighederne udenfor Danmarks grænser, evt via et lokalt pick and pack lager, og kig gerne på flere lande, så du kan sammenligne mulighederne.

4. Lyt til kunderne

Her failer alt alt alt for mange. Det kan du se, hvis du besøger Trustpilot. Når en kunde brokker sig, er det ikke fordi, at vedkommende har noget imod dig eller dit firma. En sur eller klagende kunde er en person, som har haft en forventning, efter at vedkommende har besøgt din shop, men du har ikke levet op til forventningerne. Hvad der er årsagen til dette, det kan være irrelevant, for din kunde er skuffet. Derfor skal du lytte til dine kunder, hvis de klager, for de har guldkornene til, hvordan du undgår samme problemer i fremtiden! Ønsker du at udvide sortimentet, lave nye tiltag, eller blot prøve at skille dig ud fra konkurrenterne, så er dine kunder igen guld værd. De har nemlig altid en masse råd til, hvad der kan gøres bedre, eller hvordan noget kan gøres anderledes. Det behøver du ikke hyre dyre analysefirmaer til, du kan blot spørge dem, som handler hos dig, eller dem som overvejer at handle hos dig. Så har du i langt de fleste tilfælde en ide om, hvilke tiltag du skal igangsætte.

5. Billeder sælger!

Ja det kan ikke siges nok gange, og der er mange, som ikke forstår det. Men billeder sælger PUNKTUM! Faktisk er billeder det eneste, som kan friste en kunde. Der er en grund til, at f.eks McDonalds benytter en formue på noget så simpelt, som et billede af burgerne på deres ”menu” kort. Se filmen her:

Hvis billeder ikke sælger, hvorfor skulle McDonalds benytte en madstylist og en dyr professionel fotograf. Ja faktisk bruger de mange timer på at tage 1 billed! Yes du læste rigtig 1 billed! Derfor skal du have flotte og tydelige billeder på din webshop. Har du ikke det, så må du enten tage nogle billeder, eller du må hyre en fotograf til jobbet. Hos de fleste webshops vil de opleve, at de både konverterer bedre, men også sælger mere pr kunde, hvis blot billederne er gode!

Hos Customfit.eu sælger vi rigtig meget til lande som USA, Canada, Japan og Australien. Lande som ligger omme på den anden side af jorden. Og vi har faktisk spurgt, hvorfor folk handler hos os frem for hos en lokal webshop. Det fleste nævnte var prisen, men derefter kom gode og tydelige billeder. Kunderne kunne altså se, at vi faktisk har haft disse solbriller på lager, og at vi har brugt tid på at tage billeder af hver enkel model fra flere vinkler. Billedet gør altså, at mennesker mange tusinde km væk handler, selvom de aldrig har hørt om os før, og de i nogle tilfælde knap nok kan skrive engelsk. I min verden er det tankevækkende, og derfor kan jeg stadig blive overrasket over, at nogle webshops enten benytter producentfotos, som virkelig sucks, eller de skære ned på billedbudgettet, mens de øger marketingbudgettet. For hvad hjælper flere besøgende, hvis de konverterer dårligt? Min påstand er, at mange ville kunne øge deres konverteringer med 10-flere hundrede %, hvis de blot fik nogle bedre produktfotos på!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *